Vergoeding vertraging vlucht? Claim tot 600 euro

Vergoeding vertraging vlucht zelf claimen

Heb je een behoorlijke vertraging van je vlucht gehad en meer dan 3 uur te laat op je bestemming aangekomen? Dan heb je recht op een vergoeding bij vertraging vlucht. Met het voorbeeld in dit artikel kun je gemakkelijk zelf een claim vertraging vlucht indienen bij de betreffende luchtvaartmaatschappij.

Om je vergoeding bij vertraging te claimen, hoef je niet naar een duur alternatief zoals stichting EU Claim. Zij vragen een commissie van een derde van de uitgekeerde compensatie en ruim 30 euro administratiekosten. De vergoeding kun je eenvoudig zelf claimen door onderstaand voorbeeld te gebruiken.

Hoeveel vergoeding bij vertraging vlucht?

Luchtvaartmaatschappijen zijn verplicht om je bij vertraging van een vlucht een compensatie voor het ongemak te geven. Dat is geen gunst, maar een wettelijke verlichting, waarbij de airline zich moet houden aan de bedragen die door de EU zijn vastgesteld.

Is je vlucht minder dan 3 uur vertraagd? Dan heb je alleen recht op verzorging tijdens het oponthoud. Alleen als je vlucht met meer dan 3 uur is vertraagd, heb je recht op een compensatie. Aan de hand van het aantal uren vertraging en de vliegafstand kun je de hoogte van de te claimen schadevergoeding bij een vertraagde vlucht berekenen.

Hoogte vergoeding bij vertraging vlucht, welk bedrag?

De hoogte van de compensatie bij vertraging wordt bepaald aan de hand van de vliegafstand van de oorspronkelijke vlucht en het verschil in aankomsttijd van de vlucht (of vervangende vlucht).

Geld terug bij vertraging vlucht binnen de EU

Geld terug bij vertraging vlucht buiten de EU

Is de vertraging van je vlucht zo lang dat je verblijf met een of meerdere nachten verlengd moet worden? Dan is de luchtvaartmaatschappij ook verplicht om een hotel te verzorgen, inclusief het vervoer van en naar de luchthaven vanaf dit hotel.

Vergoeding bij vertraging vliegtuig is geregeld in een Europese Verordening

De Europese Verordening 261/2004 is sinds 2005 van kracht. Daardoor hebben vertraagde passagiers in veel gevallen recht op een vergoeding bij overboeking, annulering of langdurige vertraging van een vlucht. Als je recht hebt op een schadevergoeding, dan kun je de luchtvaartmaatschappij een brief sturen, waarvoor je hieronder een voorbeeld vindt.

Let op: Het is belangrijk om altijd alle vliegtickets, bonnen en ander bewijsmateriaal te bewaren en kopieën hiervan eventueel mee te sturen met je schriftelijke claim bij vertraging.

Zelf claim indienen vlucht vertraging

[Je naam]
[Straatnaam en huisnummer]
[Postcode] [Woonplaats]
[Telefoonnummer (optioneel)]
[E-mailadres (optioneel)]

[Naam luchtvaartmaatschappij]
[Straatnaam en huisnummer]
[Postcode of Postbus] [Plaats]
[Land]

PER E-MAIL EN (AANGETEKENDE) POST

[Je Plaats], 5 november 2025

Betreft: Claim compensatie vertraging vlucht [Je vluchtnummer hier]

Geachte heer/mevrouw,

Via uw luchtvaartmaatschappij heb ik een vlucht naar [Bestemming] geboekt, met als vertrekdatum [Datum invullen]. Deze vlucht met vluchtnummer [Vluchtnummer hier] en oorspronkelijke vertrektijd [Tijd van het geplande vertrek, zoals vermeld op uw ticket invullen] is met aanzienlijke vertraging vertrokken.

De vlucht is uiteindelijk pas vertrokken om [Vertrektijd invullen] en met een vertraging van [Aantal uur] uur en [Aantal minuten] minuten geland op [Bestemming]. Middels dit schrijven maak ik aanspraak op een vergoeding voor deze vertraging.

Conform de bepalingen in de ER Verordening 261/2004 claim ik een schadevergoeding van € [Vul het bedrag in waar je recht op hebt].

Naast de hierboven genoemde compensatie voor vertraging heb ik schade opgelopen: [Licht toe, bijvoorbeeld kosten voor niet genoten verhuur auto of overnachting ter plaatse, minder lange vakantie]. Ik verzoek u daarom om alle door mij extra gemaakte kosten te vergoeden. In totaal bedragen deze kosten € [Vul bedrag in]. Bijgesloten bij deze brief als bijlage de bewijsstukken hiervoor.

Ik verzoek u vriendelijk om binnen een termijn van twee weken schriftelijk te reageren op deze brief.

Met vriendelijke groet,

[Plaats van ondertekening], 5 november 2025

[Je handtekening]

[Je naam]

Vergeet ook niet om bewijsmiddelen mee te sturen, zoals een kopie van je vliegticket en eventueel een specificatie van de door jou extra gemaakte kosten.

Omdat een compensatie claim voor vertraging van je vlucht kan verjaren, raden we aan om je claim zo snel mogelijk na terugkomst in te dienen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren een verjaringstermijn van twee jaar.

Claim vergoeding vertraging indienen bij de luchtvaartmaatschappij

Elke luchtvaartmaatschappij heeft een eigen procedure voor de afhandeling van claims bij vertraging. Informeer bij de betreffende luchtvaartmaatschappij. Vaak kun je gebruikmaken van een speciaal klachtenformulier of formulier voor geld terug bij vertraging, maar ook zelf een claim per brief indienen. De bovenstaande voorbeeldbrief is daarvoor een handige leidraad.

Vlucht vertraagd vergoeding formulier

Bij veel grote airlines hoef je tegenwoordig niet meer handmatig een brief te schrijven om je recht op vergoeding bij een vertraagde vlucht te claimen. Omdat luchtvaartmaatschappijen weten dat ze wettelijk toch zullen moeten betalen, hoef je in veel gevallen alleen nog maar een online formulier in te vullen en je claim op die manier in te dienen.

Hieronder vind je links naar de sites van de vijf grootste airlines waar Nederlanders mee vliegen.

Zelf online claim indienen vlucht vertraging

Vluchtvertraging claimen bij Transavia
EU-261 Claimformulier Ryanair
Claimen vertraging vlucht TUI Fly
Geld terug bij vertraging KLM

Let op: ga niet akkoord met een KLM voucher als je gewoon geld wilt hebben. KLM probeert vaak om vouchers ter waarde van de vergoeding uit te keren, die je binnen 1 jaar bij een andere vlucht mag inzetten. Benadruk dat je een vergoeding in euro's wilt hebben.

Transavia heeft geen online claim formulier voor vertraagde vluchten. Maak in dat geval gebruik van de voorbeeldbrief vertraagde vlucht hierboven.

Heb ik recht op een vergoeding bij vertraging van mijn vlucht?

Of je recht hebt op een compensatie bij een vertraging is afhankelijk van een aantal factoren:
  1. Of je vlucht minimaal 3 uur vertraagd is (lees: te laat aangekomen op de bestemming)
  2. Wat de afstand is van de vlucht
  3. Of je een vlucht binnen of buiten Europa had
  4. Of er wel of geen sprake is van een vorm van overmacht

Een combinatie van de bovenstaande factoren bepaalt of en hoeveel recht je hebt op compensatie bij vertraging van je vlucht. De hoogte van de vergoeding is volledig onafhankelijk van het bedrag dat je voor je ticket hebt betaald. Het gaat namelijk om een schadevergoeding voor de uren die je kwijt bent en de extra kosten die je hebt gemaakt. Denk aan een niet te annuleren huurauto of hotelovernachting op je bestemming, of simpelweg de extra uren van je leven die je kwijt bent.

Let op: bij minder dan 2 uur vertraging heb je nergens recht op. Bij een vertraging van je vlucht tussen 2 en 3 uur moet de luchtvaartmaatschappij je wat te eten en drinken aanbieden. Als de vertraging verder oploopt en de vlucht helemaal niet doorgaat, is de luchtvaartmaatschappij verplicht je een overnachting aan te bieden en een transfer of de reiskosten te vergoeden.

Vergoeding vertraging vliegtuig claimen? Dit zijn de uitzonderingen

Heb je op basis van bovenstaande factoren recht op een vergoeding? Dan moet je altijd nog wel even letten of er geen sprake is van een uitzondering of overmacht. Overmacht is een situatie waar de luchtvaartmaatschappij niets aan kon doen. Dit zijn veelvoorkomende situaties van overmacht waardoor een airline niet hoeft uit te keren:

Geen reactie na indienen formulier vergoeding vertraging?

Als je een brief of formulier hebt ingediend om een vergoeding na vertraging te claimen? Krijg je geen of geen bevredigende reactie? Meld je klacht of claim dan bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat. De inspectie houdt toezicht op de juiste toepassing van de Europese regels. Het simpelweg uitkeren van het wettelijk vastgestelde bedrag is een harde eis en luchtvaartmaatschappijen hebben zich daaraan te houden.