Het schrijven van een klachtenbrief komt helaas veel voor. Zijn er producten of diensten die niet aan je verwachtingen hebben voldaan? Of heb je een klacht over het gedrag van een persoon of medewerker? Stuur dan een officiële klacht per brief. Met deze algemene klachtenbrief weet je zeker dat je alle feiten benoemt en je klacht gehoord wordt.
Ook zorg je er met dit klachtenbrief voorbeeld voor dat je klaar bent om een eventuele verdere juridische procedure op te starten. Je leest hoe je op een correcte en nette manier met een klacht omgaat. Houd het altijd zakelijk en zorg ervoor dat je een dossier opbouwt.
Als je je daarnaast houdt aan de gangbare procedure, dan geef je de ontvanger van je klachtenbrief de gelegenheid om je klacht op te lossen, maar voert je de druk wel langzaam op.
[Naam]
[Geboortedatum en geboorteplaats]
[Straatnaam en huisnummer]
[Postcode en woonplaats]
[Vermeld evt. je klantnummer/polisnummer of andere relevante gegevens]
[Naam ontvanger]
[Straat en huisnummer ontvanger]
[Postcode en plaats ontvanger]
PER GEWONE EN AANGETEKENDE POST
Betreft: klacht
Bijlage(n): [Stuur je bijlagen als bewijs mee? Omschrijf de bijlagen kort per regel]
[Je Plaats], 28 november 2025
Geachte heer/mevrouw,
In de eerste alinea geef je een heldere, korte omschrijving van je klacht.
In de tweede alinea beschrijf je de klacht uitgebreid. Maak een opsomming als er meerdere zaken te vermelden zijn en verklaar daarmee waarom je niet tevreden bent over de geleverde dienst of product. Voorkom hierbij dat je emotioneel schrijft. Houd het zakelijk.
In de derde alinea stel je voor hoe jij de oplossing voor je ziet. Is dat een vervangend product? Een (schade)vergoeding of een combinatie daarvan? Het hangt van de situatie af wat een redelijke oplossing is. Maar bedenk zelf in welke gevallen je vindt dat de klacht op een redelijke manier is opgelost. Doe hiervoor een concreet voorstel.
In de laatste alinea of zin vraag je om een reactie en ook binnen welke termijn je die van de tegenpartij verwacht. Eventueel kun je dreigen met juridische stappen, maar beter doe je dat pas wanneer de ontvanger niet of niet naar verwachting reageert. In de eerste klachtenbrief verzoek je de tegenpartij vriendelijk om je klacht op te lossen. Een hardere toon kan daarna altijd nog.
Met vriendelijke groeten,
[Plaats van ondertekening], 28 november 2025
[Je handtekening]
[Je naam]
Vraag altijd om een schriftelijke reactie. Deze heb je namelijk nodig in een eventuele verdere juridische procedure als je klacht niet, of niet naar behoren wordt opgelost.
Als je bewijsstukken voor je klacht hebt, zoals foto’s van een slecht product, een contract of e-mails die je gelijk aantonen, stuur deze dan mee met je brief. Houd zelf altijd de originele foto’s of bestanden en stuur slechts kopieën mee.
Tip: Blijf in een klachtenbrief altijd zakelijk en concreet. Laat je emoties niet blijken.