Engelse brief schrijven? Voorbeeld met aanhef

Voorbeeld Engelse brief

Het opstellen van een Engelse brief is voor wie de Engelse taal niet hun moedertaal is vaak een behoorlijke uitdaging.

Met deze voorbeeldbrief schrijf je met gemak een Engelse brief of e-mail, die een deskundige en betrouwbare indruk bij de Engelstalige ontvanger zal achterlaten. Ook vind je tips en Engelse voorbeeldzinnen voor de aanhef en afsluiting van je Engelse brief.

Voorbeeldzinnen Engelse brief

De verschillende voorbeeldzinnen in het Engels stellen je in staat om eenvoudig een goede Engelse zakelijke brief te schrijven, grammaticaal correct en formeel van aard. Zeker als je een belangrijke Engelse zakelijke brief schrijft, is het van groot belang dat het gebruikte taalgebruik passend is voor de situatie.

Voorbeeld Engelse brief opbouw (zakelijk)

[Je adres]
[Je postcode en woonplaats]
[Je land]

November 5, 2025

Mr John Smith
ABC Company
854 Baker Street
London MU2
UNITED KINGDOM

Dear Mr Smith

Meeting

Thank you for your letter regarding the … [Gebruik een Engelse voorbeeldzin of je eigen inleiding]

[Inhoud van je brief in het Engels]

If you have any further enquiries, please do not hesitate to contact us [Gebruik een Engelse afsluiting of je eigen afsluiting].

Sincerely Yours

[Je handtekening (belangrijk!)]

[Je naam, met Ms of Miss ervoor als je een vrouw bent]
[Je functie (optioneel)]

Een succesvolle Engelse brief schrijven

Net zoals in het Nederlands, heeft een Engelse (zakelijke) brief een aantal standaard onderdelen, zoals de aanhef in een Engelse brief, inhoud en aflsuiting. Veel zaken komen overeen, maar er zijn een aantal verschillen waar je zeker rekening mee moet houden.

De volgorde van zaken in een Engelse brief zijn namelijk wat anders dan in Nederlandse brieven gebruikelijk is. Hieronder staat per onderdeel aanvullende informatie.

De opbouw van een Engelse brief bestaat uit:

  1. Afzender (Je adres)
  2. Datum
  3. Naam en adres van de ontvanger
  4. Aanhef
  5. Het onderwerp
  6. Inleiding Engelse brief
  7. Inhoud
  8. Afsluiting Engelse brief
  9. Ondertekening

Opbouw Engelse brief van aanhef tot afsluiting

Het opstellen van een Engelse brief kan een hele uitdaging zijn. Daarom leggen we alles stap voor stap uit. Op deze manier zie je duidelijk de verschillen, maar ook overeenkomsten met een Nederlandse brief.

Wanneer je rekening houdt met de plaats en kleine afwijkingen in schrijfwijzen van adressen, het onderwerp en de datum, dan ben je al goed op weg! Pas de Engelse brief in het voorbeeld hierboven naar believen aan. Veel succes!

1. Afzender in een Engelse brief

In een Engelse zakelijke brief is het gebruikelijk om je eigen adres als eerste helemaal rechts bovenaan te vermelden. Links bovenin mag ook. Het komt ook voor dat de bedrijfsnaam en het logo gecentreerd in het midden worden geplaatst.

In een Engelstalige brief is het niet gebruikelijk om je eigen naam bovenaan bij je adresgegevens te vermelden. Laat deze dus weg en schrijf alleen je adresgegevens. Je naam volgt pas bij de afsluiting en ondertekening van je Engelse brief. Direct onder je adresgegevens mag je wel optioneel je website en telefoonnummer vermelden.

2. Datum

Onder je adres en eventuele contactgegevens volgt dan eerst de datum en pas daarna het adres van de geadresseerde. Hier gebruik je ook de bedrijfsnaam, of als je de naam van de ontvanger kent, de naam met de juiste titel (zie aanhef Engelse brief hieronder).

De datum in een Engelse brief voorbeelden
Als je alle adresgegevens van zowel jou als de ontvanger hebt neergezet, volgt de datum. In tegenstelling tot in Nederlandse zakelijke brieven, is het in een Engelstalige zakelijke brief niet gebruikelijk om de plaatsnaam specifiek te vermelden.

Voorbeeld datumnotatie in Brits Engelse brief: 5 November, 2025
Voorbeeld datumnotatie in Amerikaanse brief: November 5, 2025

Alleen de datum is dus voldoende, maar let goed op het verschil tussen het Amerikaanse datumformaat en het Britse/Engelse datumformaat. Als je brief naar een Amerikaanse ontvanger gaat, dan schrijf je eerst de maand, vervolgens de dag en dan achter een komma het jaartal.

Schrijf je een brief naar Groot-Brittannië of een ander deel van de wereld? Dan schrijf je de datum in het formaat DAG, MAAND, JAAR.

De naam van de maand wordt in een Engelse brief altijd voluit en met een hoofdletter geschreven te worden. Zo voorkom je misverstanden. Het is niet gebruikelijk om achter het getal de twee letters zoals in ‘4th’ of ‘2nd’ te schrijven.

De Britse datumnotatie wordt ook gebruikt in de landen Canada, Australië, en Nieuw-Zeeland.

3. Naam en adres van de ontvanger

Als je ontvanger zich in Groot-Brittannië of Amerika bevindt, dan wordt het adres afwijkend geschreven:

het huisnummer komt altijd voor de straatnaam en straatnamen worden niet afgekort. Elk woord in een straatnaam wordt met een hoofdletter geschreven, zoals ‘Street’ of ‘Lane’.

Een postbus heet in het Engels ‘P.O. box’ De plaatsnaam wordt daarna gevolgd door de postcode en het land.

Voorbeeld Engels adres met naam:
Mr John Smith
ABC Company
854 Baker Street
London MU2
UNITED KINGDOM

4. Aanhef Engelse brief zakelijk

Bij de aanhef van een Engelse brief heb je een aantal mogelijkheden. Het is belangrijk dat je de geadresseerde met de juiste titel aanspreekt. ‘Mrs.’ wordt gebruikt voor getrouwde vrouwen en ‘Miss.’ voor ongehuwde vrouwen.

Weet je het niet zeker? Gebruik dan ‘Ms.’. De aanhef in een Engelse brief is bijna altijd ‘Dear ….,’. Weet je de naam van de geadresseerde? Schrijf zijn of haar naam en het geslacht dan altijd in de aanhef van je Engelse brief, bijvoorbeeld ‘Dear Mr. Smith’.

Weet je de naam en het geslacht van de ontvanger niet, schrijf dan ‘Dear Sir/Madam’. Mogelijke aanspreekvormen in een Engelse brief zijn: Mr., Dr., Mrs., Miss., Ms.

Punt van aandacht: Als je een Brits Engelse brief schrijft, laat de punten achter de titel dan weg.

Voorbeeld aanhef in een Engelse brief: Dear Mr Smith of Dear Sir/Madam
Voorbeeld aanhef in een Amerikaanse brief: Dear Mr. Smith of Dear Sir/Madam

Aanhef Engels

Let op: in een Brits Engelse brief worden de afkortingen Mr/Mrs/Ms en dergelijke zonder punt geschreven.

5. Onderwerp in een Engelse brief

Als je een onderwerp van de brief wilt toevoegen (de ‘betreft’-regel, dan is het in een Engelse zakelijke brief gebruikelijk om deze pas ná de aanhef te vermelden (Brits Engels).

Schrijf je een Amerikaans Engelse brief, dan mag het onderwerp eventueel wel boven de aanhef worden geschreven. Ook hoef je niet specifiek het Engelse woord voor betreft (subject) te vermelden. De woorden van het onderwerp kunnen wel onderstreept worden. Als je dit doet, zet dan geen punt achter deze woorden.

Voorbeeld subject (betreft) in een Engelse brief: Meeting

6. Inleiding Engelse brief schrijven

In de inleiding van je Engelse brief wordt vaak duidelijk wat het doel van je brief is. Omdat dit erg persoonlijk en afhankelijk van je situatie is, vind je hieronder een aantal voorbeeldzinnen om een Engelse brief in te leiden.

Kies de zin die het meeste op jouw situatie van toepassing is. Het is trouwens gebruikelijk en netjes om de brief niet te beginnen met ‘I’.

Voorbeeldzinnen opening Engelstalige brief:

7. Inhoud Engelse brief en taalgebruik

Houd het taalgebruik in een Engelse brief formeel, dit wordt gewaardeerd als je schrijft naar een Engelse of Amerikaanse ontvanger.

Blijf correct en houd liever een wat meer conservatieve dan vrije schrijfstijl aan. Voorkom lange zinnen door eerder een punt dan een komma te gebruiken. kortom, blijf kort en bondig.

Vermijd in een Engelse brief het gebruik van afkortende komma’s. Can’t wordt 'Cannot' en don’t wordt 'do not'.

8. Afsluiting Engelse brief

In de afsluitende alinea gebruik je een afsluitende zin, waarin je jouw belangrijkste punt(en) herhaalt en tegelijkertijd aangeeft wat je van de ontvanger verwacht.

Voorbeeldzinnen afsluiting Engelse brief:

9. Ondertekening van een Engelse brief

Voor de ondertekening van een Engelse zakelijke of formele brief bestaan enkele eenvoudige regels.

Je schrijft ‘Yours sincerely’, of ‘Sincerely’ als je de naam van de ontvanger weet. Ken je de naam van de ontvanger niet? Schrijf dan ‘Yours faithfully’.

Dan volgt je handtekening, net zoals in Nederlandse brieven gebruikelijk is. Daaronder je volledige voor- en achternaam (gebruik dus geen initialen), met eventueel op een nieuwe regel daaronder je functie als je een zakelijke Engelse brief schrijft.

Alleen vrouwen schrijven hun titel Ms. of Miss voor hun naam, anders gaat men er vanuit dat de schrijver een man is. Deze hoeven niet apart hun titel Mr. te vermelden.